od 12.2 .2009 probíhá v prostorech Uměleckoprůmyslového muzea v Brně expozice ohýbaného nábytku 1. poloviny 20. století.

Moravská galerie v Brně vlastní největší institucionální sbírku ohýbaného nábytku v České republice. Výstava představí nábytkové kusy nejen z této sbírky, ale také vybrané kusy z majetku soukromých sběratelů.

Objevení výroby nábytku z ohýbaného bukového dřeva patří k největším událostem v nábytkářství. Celou druhou polovinu 19. století byl vývoj v rukou Michaela Thoneta a jeho synů. Kolem přelomu 19. a 20. století však dochází ke změně, ohýbaný nábytek začíná stále víc zajímat také architekty a designéry a nastává nová éra. Vzájemný protiklad použití progresivní
technologie na výrobu nábytku historizujících tvarů vyprovokoval jako prvního Adolfa Loose a vznik židle pro Café Museum ve Vídni otevřel možnosti vzájemné komunikace firmy
a profesionálního návrháře. Firma, která ji zahájila, byla Jacob & Josef Kohn, a stala se tak hybatelem událostí v oboru před první světovou válkou. Na návrzích nábytku pro mezinárodní výstavu v Paříži v roce 1900 už firma Jacob & Josef Kohn spolupracovala s žákem vídeňské Uměleckoprůmyslové školy Gustavem Sieglem. Hned po něm následovala spolupráce s tvůrci kolem Wiener Werkstätte jako byli Josef Hoffmann nebo Koloman Moser. Otto Wagner navrhoval posléze i pro fi rmu Gebrüder Thonet a po něm Otto Prutscher a Jan Kotěra. Modernisté nastavili posun vývoje směrem k jednoduchosti, geometrii. Nový design podporoval i rozvoj technologií. Válečné události přinesly změny ve fungování obou hlavních výrobců nábytku. V roce 1917 fúzoval Kohn s firmou Mundus a roku 1925 vznikl další fúzí Thonet-Mundus. Nastolený trend spolupráce s architekty a designéry pokračoval. Vedle jmen vídeňských modernistů jako byli Josef Hoffmann nebo Gustav Siegel, který se stal vedoucím návrhářského ateliéru firmy Thonet-Mundus, se objevují Josef Frank, Ebenhard Kraus, Adolf G. Schneck, Hans a Wassili Luckhardtovi. Firma Thonet- Mundus na konci 20. let také rozšířila sortiment o nábytek z ohýbaných bezešvých kovových trubek. Použití technické novinky pro výrobu nábytku prosadili designéři německého Bauhausu, kteří s trubkou experimentovali už od roku 1923. Největší pozornost materiálu věnoval Marcel Breuer, který vytvořil celou řadu návrhů. Kovový nábytek se stal takovým fenoménem, že se jeho tvarosloví zpětně promítalo do konstrukce nábytku z bukového dřeva.

(text stránky MG)

výstava potrvá do 23.5.2010